Термін служби акумуляторів автомобільних
Акумуляторна батарея (АКБ) є одним з ключових компонентів автомобіля, оскільки забезпечує живлення для запуску двигуна і роботи електричних пристроїв автомобіля (фар, склоочисників, радіо та ін.). Без працюючого акумулятора автомобіль навіть не зможе завестися.
На жаль, акумуляторна батарея має обмежений термін служби. Номінальний термін служби акумулятора означає те, скільки акумулятор здатний пропрацювати, якщо дотримуватися всіх умов і правил експлуатації.
Наприклад, розрахунковий термін служби свинцево-кислотних батарей для легкових автомобілів становить 5–6 років. Цей термін може змінюватися залежно від виробника і технології виготовлення. Насправді АКБ працюють в середньому 3–4 роки, іноді, звісно, доживають і до 8 років, і навіть 10–11 років. Усе залежить не тільки від технології виготовлення, а й від конкретних умов роботи, справності системи зарядки, стиля їзди, погодних умов тощо. Якщо автомобіль використовується як таксі, батарея на ньому прослужить не більше 1,5 року.
Як визначити реальний термін служби акумулятора?
Сучасні літій-іонні акумулятори, можуть мати більш тривалий термін служби, але їхня вартість може бути вищою. Важливо стежити за знаками погіршення продуктивності акумулятора, такими як труднощі під час запуску двигуна, низька напруга за холодної погоди і корозія на контактних точках.
Режими експлуатації АКБ:
- Регулярний напіврозряджений стан батареї
Цей режим типовий для експлуатації в міських умовах з регулярними короткими поїздками. Запуск мотора вимагає багато заряду акумулятора, він не встигає зарядитися повністю, адже підзарядка здійснюється від генератора тільки за увімкненого двигуна. Впоратися з проблемою допоможуть періодичні довгі поїздки або зарядка від мережевого зарядного пристрою раз на 2 місяці. - Глибокий розряд
Повністю заряджений акумулятор має напругу на клемах 12,6–12,9 V. АКБ деяких виробників має трохи вищу напругу 13,0–13,3 V. Якщо напруга падає до 12,1 V або нижче — потрібно терміново зарядити АКБ. Не можна допускати, щоб батарея розрядилася нижче 10,8 V. Глибокий розряд дуже погано позначається на свинцево-кислотних акумуляторах, особливо кальцієвих. - Надмірний заряд
Перезаряд трапляється через завищену напругу. Якщо напруга зарядки підніметься вище 14,5 V, в акумуляторі відбувається гідроліз води і вона розкладається на водень і кисень у газоподібній формі. Знижується рівень електроліту, а щільність зростає. Цей процес незворотній. У необслуговуваному АКБ компенсувати його неможливо. В обслуговуваному АКБ можна долити дистильовану воду.
За яких температур використовувати АКБ?
Акумулятор не рекомендується використовувати ні за занадто високих температур, ні за занадто низьких.
Підвищені температури повітря призводять до випаровування води, зниження рівня електроліту, підвищують саморозрядження. Якщо у вас акумулятор обслуговуваного типу, влітку його потрібно перевіряти раз на тиждень на рівень електроліту, і якщо він знижений — доливати дистильовану воду. Також у літній сезон потрібно приділяти особливу увагу напрузі, щоб не перезарядити батарею.
А в холодну пору року електроліт стає дуже в'язким і гірше проникає в електроди. Його електричний опір зростає, зарядний струм і ємність батареї знижується. Ось чому саме взимку часто виникають проблеми із запуском мотора. Постійна недозарядка сильно знижує ресурс батареї. Іноді через замерзання електроліту лопає корпус АКБ, через що вона стає непридатною для використання. Через зниження щільності електроліту підвищується температура замерзання.
Щоб знизити шкідливий вплив низьких температур на акумулятор, потрібно помістити його в термостат, зроблений своїми руками з 2 ящиків (менший розташувати всередині більшого). Між двома ящиками покласти термоізоляційний матеріал (пінопласт, повсть тощо). При сильно знижених температурах повітря на ніч краще знімати батарею і ховати її в теплому місці. Зберігати акумулятор потрібно в зарядженому стані.
Як обчислюється гарантійний термін АКБ?
Акумулятор крім середнього і реального терміну служби має ще й гарантійний термін. Це термін, протягом якого виробник або продавець гарантує справну роботу АКБ і зобов'язується обміняти або замінити його в разі несправності. Варто зазначити, теоретично гарантія на новий автомобіль має поширюватися і на батарею. Але не завжди виходить це довести, адже гарантія поширюється лише на випадки поломки внаслідок виробничого браку. У разі, якщо ви угробили АКБ до закінчення терміну гарантії — вам навряд чи вдасться замінити його за гарантією.
Також варто враховувати ще одну особливість — гарантійний термін починається не з дня продажу батареї, а з дати виробництва. Адже хімічні процеси йдуть в акумуляторі навіть під час його зберігання. Заводські дефекти проявляються в перші 6–10 місяців.